CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Isnin, 10 Mac 2008

ZaMaN BaBy aLa CuTe Nye...iYer..

Burung merpati burung nuri
Terbang meniti di awan biru
Kisah ku lakarkan di memory ini
untuk dikongsi bersamamu.......


Full name yang diberi oleh ayahanda dan bondaku adalah Nor Hasnida Binti Nah Rawai.....Dulu kalau tidak diorang nak bagi nama Nor Hasliza, tapi........disebabkan ada dah sedara belah mak aku guna nama tu so diorang decide bagi nama aku Nor Hasnida seperti nama sekarang.


Nak story ngan korangla kan...mase mak aku mengandung aku dulu tahun 1987, ayahanda dan bonda aku baru jer berpindah ke TANAH RANCANGAN FELDA. sebelum ni diorang menetap kat Bagan Datoh, Perak. Aku kirenya anak Felda la coz, kakak-kakak n abang aku sume lahir kat Kampung Sungai Pergam, Bagan Datoh.


Waktu dalam perut mak aku, aku ni baik jer, tak nakal.....Alahan mak aku time tu pun just muntah n sakit kepala biasa tapi sebelah petang je la. Kalau belah pagi mak aku aktif dok tanam bunga..ape2 jenis bungalah yang menarik perhatian dia. Kalau bab makan mak aku lalu jer....n mungkin sebab tu jugakla berat aku mencecah 3 kg...n merangkul gelaran juara baby paling tembam n cute.....hu...hu.


Kalau bab mengidam pulak, waktu tu mak aku mengidam makan buah kuinin tapi buah tu susah nak dapat waktu tu, jenuh ayah aku mencari, lastly ade jiran depan umah bagi tu pun seminggu aku nak lahir...Malam nak lahirkan aku tu mak aku pulak ngidam nak makan keropok ubi, tapi nasib baik dapat..kebetulan ada jiran aku namenye kalau x silap la kan, mak cik Amah. Dia yang bagi kat mak aku n dia ada doakan mudah-mudahan esok pagi mak aku bersalin. Tup..tup...aku lahir.Alhamdulillah........


Sebaik bonda lahirkan aku n sebelum aku diberi minum susu, first sekali dia bagi aku isap cincin yang dah dititikkan dengan madu lebah n air zam-zam...bila aku tanya bonda pasal hal ni, mak aku cakap ni tradisi keluarga...dengan harapan agar anak tu dapat kerja yang bagus bila dah besar nanti. Tapi aku pun x sure sgt pasal benda ni..... Waktu baby, aku minum susu ibu jer, makan pulak bubur tepung beras,tapi tu untuk seminggu jer, pastu aku tak nak...then mak aku try bgi makan nestum, herm..sempatla habiskan satu tin, pastu cam biase ar aku x mau makan dah..hu..hu.


Herm....nak cite ngan korang la,waktu aku umur 4 tahun dulu, aku selalu start nangis waktu ari mendung, waktu guruh berdentum, kilat memancar kat langit n bila ari hujan....n satu benda yang aku akn mintak ialah payung. Kalau dok umah orang pun waktu tu jugak aku ajak balik, tapi bila sampai umah pun aku still ajak balik.....korang agak-agak kenapa erk???


Ha...camni citenya... dulu, aku selalu main kat tepi umah ngan kengkawan sume...satu hari tu maybe aku terlanggar payung sorang 'orang alim'(orang ghaib), aku x sengaja pun, ye ar dah aku x nampak dia n payung dia tu.....Maybe disebabkan x puas ati, dia wat sumpahan supaya aku tak tenang bila hari hujan....lama jugak ar aku dalam keadaan macam tu tapi nasib baikla de sorang mak cik ni tolong ubatkan aku, x lama lepas tu, aku pun ok cam biasa.....








0 ulasan: