CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Rabu, 12 Mac 2008

HaPpY KaT AlaM TaDiKa n SeKoLaH RenDah

Zaman persekolahan bermula bila usia aku genap 6 tahun.....SekolahTadika Kemas Besout 3, sekolah terawal aku masuki. Seingat aku waktu tu cuma ada 2 orang tenaga pengajar iaitu Cikgu Cun dan Cikgu Siah....Cikgu Cun orangnya tegas dan nampak agak garang pada luarannye jer tapi Cikgu Siah pula kelihatan agak lembut dan tapi yang pastinya tak garang sangat. Aku belajar dalam kelas yang diajar oleh Cikgu Siah...Kehidupan sebagai budak sekolah tadika biasa jer ar kenal bentuk, warna, huruf, nombor, dan sebagainya...tapi bab yang aku paling suka adalah bila Cikgu Siah menjadi penglipur lara story pasal cerita2 dongeng rakyat...dan aku akan jadi pendengar yang paling setia untuk mengetahui kesudahan cerita tersebut...Waktu sekolah tadika ni jugak akulah antara student yang paling aktif dalam bersukan..Tiap-tiap acara yang aku masuk sure aku dapat bawak balik hadiah, paling kurang pun mesti dapat hadiah saguhati...he..he. Kire ok la jugak dari tak dapat langsung kan....

Masuk darjah 1, aku sekolah kat Sekolah Kebangsaan Besout 3. Herm....1 pengalaman yang tak boleh aku lupakan sebab boleh pulak aku lari sekolah sebab takut ngan cikgu yang aku rasakan paling garang kat sekolah tu...Dekat seminggu jugakla aku macam tu, asal ayahanda or bonda anta pi sekolah aku cabut lari...Tapi nasib baikla de sorang cikgu ni 'Cikgu Hamidah'. dia la yang wat aku rasa nak datang sekolah tiap hari...best ar ngan dia, dalam tegas dia masih lagi caring, understanding, n dia tau macam mane nak wat aku rase minat nak belajar time dia mengajar kat depan..aku ngan Cikgu Hamidah memang rapat, waktu hari cuti aku selalu datang umah cikgu wat kelas tambahan ngan anak-anak dia. Tapi sayang... waktu aku darjah 3, cikgu n family pindah kat tempat lain. Sejak dari tu aku terus lost contact ngan beliau. Aku harap sangat suatu hari nanti aku dapat jumpa cikgu lagi.......'She is a really good and the best teacher' in my life.


Herm belah pagi aku sekolah kebangsaan n belah petang pulak aku sekolah agama kat Sekolah Agama Rakyat Besout 3....tapi dulu sebelum ada sekolah agama sendiri kitorang menompang kat sekolah kebangsaan...Untuk pengetahuan korang mak aku adalah salah seorang ustazah kat sekolah agama ni. Tapi dia x ajar aku dia ajar budak lain. N yang pastinya jangan korang penah terpk mak aku x penah marah aku bila aku wat salah kat sekolah agama ni. Salah tetap salah Betul tetap betul....nakal gak ar aku dulu suka sangat bergaduh ngan budak kelas especially budak laki....tapi selalunye diorang yang start menaikkan kemarahan aku. Mana taknye member2 aku termasuk aku dok diam je time tue boleh plak deme datang dari belakang tarik tudung kitorng sampai tercabut!! geramnya perasaan aku x tau ar nak ckap camne..memang saje ar cari nahas ngan aku. Ape gi aku kejor diorang sampai dapat, masuk kelas keluar kelas....selagi x dapat balas balik jangan harap aku boleh tenang... Tak banyak cite pun yang aku ingat waktu kat sekolah agama dulu. Apa lagi Erk??? Aku ni boleh dikatakan top student kat sekolah agama ni, selalunya aku dapat 1,2 atau no. 3. Bukannya nak megah diri ar tapi itulah kenyataanya,he...he... aku pun tak tau kalau bab2 agama ni aku lebih advance berbanding subjek macam matematik n bahasa inggeris....mudah aku nak ingat tentang hukum hakamnya. Subjek yang aku paling suka ialah subjek tajwid...tanyalah aku apa aje jenis hukum tajwid waktu tue, insyaallah aku bleh jawab sume....Tapi sayang sekarang banyak dah yang aku lupa...biasala ilmu kalau kita x amalkan macam tu la jadinya...










Waktu darjah 2, 3, 4, 5, n 6 pulak, ramai member yang aku dapat. Tapi member yang paling rapat ngan aku, 'umi, maswani, syila, azura, salbiah, akma n aisiah......' Seronok geng ngan diorang ni sume jenis yang happy go lucky. Time darjah 4 ngan 5 aku boleh dikatakan aktif dalam aktiviti yang dijalankan kat sekolah especially sajak, tulisan khat, lukisan bertemakan 'jauhilah dadah' n yang paling best masuk pertandingan menyanyi (lagu Kris Dayanti-Menghitung Hari) aku dapat tempat ke-3. Aktiviti yang paling, paling best pulak bila kitorang dah abis exam UPSR, aktiviti lebih enjoy n kitorang wat persembahan lakonan (tempat ke-2) n pertandingan nasyid (tempat pertama).......Rindu aku kat member sek rendah dulu.....




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hasnida, rizal ni..ingt lagi tak???

waa.tak sngke aku dpt tgk muke aku mase thun 1..huhuhu... nice blog...