CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Isnin, 31 Mac 2008

DiArYku....

17 MaC 2008 (ISNIN)

Hari ni memang penat gler pas balik dari Gunung Ledang, Johor. Selama 3 hari 2 malam kitorang kat sane. Satu pengalaman yang memang best gler. Aku belajar banyak benda baru kat sana. Di ketuai oleh Kolonel (B) Daud dan Fasi yang lain kat sane kitorang wat 'night walking, abseiling, flying fox, high rope n war game'.Sumenye menguji ketahanan mental, fizikal, pengawalan emosi, kemahiran mengatur strategi, dan keyakinan diri. yang x dapat aku lupa pengalaman pergi balik meredah ladang kelapa sawit sebab nak ke Kolam Puteri kat atas gunung tu. Wlu penat tapi sume hapy jer, boleh dikatakan tiap masa kitorang x sudah-sudah posing depan lensa kamera, sampaikan fasi kat tempat tu pelik ngan kitorang, dia kata "selama saya uruskan budak-budak/pelawat kat cni, saya x penah jumpa group macam kitorang yang tiap saat sempat lagi nak ngambik gambor especilly dalam penat...".

Kitorang bertolak balik dari sane lebih kurang pukul 5 petang n sampi poli lebih kurang kul 12 malam. Sampai2 poli aku terus basuh baju tengah malam tu, memang x larat nak basuh tapi sebab dah rimas tengok baju kotor banyak sangat aku so, aku bsh jugak ar. Nasib baik la pagi ni aku bleh bangun wlupun badan sume sakit, tapi aku kuatkan semangat coz ari ni de kuiz 'Translation'. aku tetibe teringat ngan kata-kata Kolonel (B) Daud, ketua Fasilitator kat Resort Ledang.."kamu kena paksa diri untuk wat sesuatu, klu x kamu x kan dapat buat"..n aku memang setuju ngan kata-kata dia tu..Alhamdulillah kelas ari ni banyak yang batal sebab lecturer pun ade hal sendiri..so ade mase rehat la kat dalam bilik. Tapi de plak halnye bile nak rehat, asgmt doc prod yang kene anta sok kitorang asyik salah print jee....sabau je la..


18 MaC 2008 (SELASA)

Ari ni aku ngan member kelas de terima berita yang x berapa best....Puan Norizam x bpe chat, so kelas Note Taking pagi ni x de...aku doakan moga puan cepat sembuh n insyaallah aku sentiasa doakan kesihatan yang baik untuk sume guru-guru n Lecturer yang penah ngajo aku sebelum ni....Aku terhutang budi ngan diorag sume. Pagi ni aku bangun agak lewat la sebab tido lewat, malam tadi (selesaikan print asgmt doc prod) tapi x selesai jugak, coz printer plak wat hal....aduis fenin2..bangun kul 9 pagi aku terus mandi n ngadap lap top sebabnye nak tambah cite dalam blog. Kul 11.20 pagi aku ngan member bilik turun gi cafe nak beli makanan untuk tengahari...lapar...he..he..kul 2.oo petang aku bersiap-siap nak gi kelas English for Commercial Purpose ngan Encik Fauzi. Balik kelas aku beli air milo n beli ckit pisang, ubi keledek untuk makan petang. Pastu aku sambung gi wat blog....Then belah malam pulak aku just buat 'movie maker' untuk asgmt internet dan persembahan tajuknya "Ragam di Ledang". Bende ni memang nampak mudah tapi tu la.....sakit ati bile dah 'stuck' tengah jalan. Takpe2 aku kena sabar...caiyok!! caiyok!! aku bleh buat.....


19 MaC 2008 (RABU)

Ari ni kelas start pukul 10.15 pagi untuk subjek Translation ngan Puan Saabiah.....tapi aku bangun agak awal jugak ar lebih kurang kul 8.00pagi sebab nak sambung wat 'movie maker' semalam.....nak dekat kul 9.15 pagi aku dah bersiap-siap nak gi kelas. Okey, ari ni aku blaja 10 perkataan baru bermula dengan huruf G. Antaranya 'Galore-mewah, gorgeous-sangat cantik, gesture-isyarat melalui anggota badan, guff-ckap kosong, guile-penipuan/muslihat' dan lain-lain gi perkataan. Balik dari kelas aku ngan member bilik terus beli makanan kat cafe pentadbiran untuk sarapan n makan tengahari sekaligus. Nak jimat la katakan....

Balik2 kelas aku terus sambung wat 'movie maker' gi. Walau macam mana pun, nak tak nak aku kena paksa diri untuk siapkan petang ni jugak. Alhamdulillah, tepat kul 5.30 aku berjaya habiskan tugasan untuk subjek internet dan persembahan tu!!! ha.....kan dah kata boleh semalam...Syabas nida! Petang, lebih kurang kul 6.30 petang, kitorang sume diarahkan untuk kosongkan asrama untuk sembur bahan penghalau nyamuk oleh jabatan kesihatan. So, alang2.... kitorang terus turun cafe beli makanan untuk malam ni. Malam pulak aku wat blog ni ha....After that, kul 10.00 malam kitorang hadiri perjumpaan blok 2, kat tempat parking dalam asrama ni ha cite pasal perarakan maulidur rasul sok.


20 MaC 2008 (KHAMIS)

Selamat Pagi........ari ni aku bangun awal jgk ar coz nak join sambutan ari MAULIDUR RASUL. Sambutan pada kali ni bertempat kat gelanggang permainan tang depan cafe asrama poli ni jer...Peraraakan bermula lebih kurang kul 9....Macam-macam warna pakaian yang diorang pakai de biru, merah, hijau, purple, kuning n .....sumenye berseri belaka sebab nak sambut hari ni. Habis je perarakan upacara perasmian dilakukan oleh Tuan Pengarah POli, Dr. Arshad bin Kassim, diikuti dengan persembahan marhaban yang mengalunkan irama puji-pujian kepada Allah dan Rasul kita.Herm...pastu de persembahan sajak. Pendeklamasinya de 2 orang, sorang laki dan sorang pompuan. Memang bersemangat gler n ok jer suara n cara diorang menghayatinya.

Ha..ha kini muncul sudah acara kemuncaknya iaitu penyampaian hadiah bagi perarakan terbaik. Pemenang acara perarakan terbaik bagi blok asrama jatuh kepada.............Tara!!! Blok B1. Seterusnya diumumkan! untuk acara perarakan terbaik bagi jabatan, dimenangi oleh???? Of course ar Jabatan Perdagangan..he.. he...dengan berpakaian seragam 'baju batik berwarna biru' memang layak diorang menggondol anugerah tu....Wajah hapy lecturer Jabatan Perdagangan memang jelas terpancar especially Encik Azmi, wajah yang penuh ngan semangat gittu....pas amik adiah aku ngan budak JP n Lecturer sempat bergambar beramai2 dengan hamper n kain rentang kitorang.Selesai sume kitorang pi maaaaakan. menunya nasi putih n ayam masak merah. komen aku sedap jer cume kurang kuah.he..he. Pas makan ape gi balik ar......lepak2 atas katil then sambung wat blog untuk diary arian...


21 MaC 2008 (JUMAAT)

Ha..Ha..ari ni kelas ganti usahawan ada pulak...pagi lebih kurang kul 8.30 aku dah bangun dah. Bangun kemas katil, basuh baju n mandi....Then apa gi wat sarapan pagi untuk alas perut jer, makan je la apa yang ada:p pas tue tengok2 sat buku usahawan untuk remind balik apa yang Puan Dewi ajar mgu lepas....abis baca aku borak kosong sat ngan member bilik. Nak dekat kul 11 aku bersiap2 dah nak pi kelas. O ari ni kitorang just bincang pasal projek mini, nak jual produk....fenin2 x dapat idea yang terbaik lagi nak hasilkan produk ape...takpe2 c0000000L...insyaallah ade la tu nanti...Kelas abis kul 2...balik aku pi beli makanan n ayak untuk tengahari ni. aku pilih lauk ikan pari masak gulai n air milo tabur.....lebih kurang RM3.50.ok ar tue. sebelum makan anta CD asgmt 'movie maker' untuk internet n persembahan kat Lin, ketua modul. abis makan terus siap2 berkemas mskkan laptop n ku nak balik....masuk kelas seterusnya 'Note Taking' kul 3.15 petang. O O...untuk kelas ari ni kitorng just buat penilaian untuk pensyarah jer so kelas sampai kul 4 lebih k. pas abis tak tgu apa dah jom la balik.... Alhamdulillah, aku sampai kat kampung kul 9 malam...


22 MaC 2008 (SABTU)

Iyah.....Cmat Pagi Besout!!! ari ni konon nak bangun kul 7...alih2 terlajak sampai kul 9 pulak..he..he. Bangun2 basuh muka n gosok gigi terus sarapan. nak dapatkan tenaga sebelum wat keje rumah. Che...bunyi macam berat je kejenye..hu..hu dah beso pun... pandai2 la pk nak watpe x yah di suruh.Ari ni aku kene wat keje2 anak dara yang biasa di buat contohnya basuh baju, sidai baju, lipat baju, basuh pinggan, kemas rumah n memasak...Tapi kan, dalam banyak2 keje yang aku senaraikan tadi cuma 1 keje je yang berjaya aku laksanakan. hu...hu iaitu lipat baju jer. bukan sebab aku malas tau.....aku memang nak wat pi..mak aku pulak dah settlekan dulu waktu aku membongkang kat atas katil tadi...

Herm...aku ari ni wat 3 kerja dalam satu masa tengok tV, lipat baju n surf internet...bukan untuk suka2 tapi de kerja cari maklumat pasal tokoh usahawan.Belah petang aku tolong akak aku amik anak dia kat umah pengasuh...jauh x jauh, dekat pun x dekat tapi still dalam besout gak ar. Demi keluarga aku sanggup wat apa jer...insyaallah.........Malam2 aku siapkan barang untuk balik poli sok termasuklah seterika baju. Okey dah alang2 aku seterika baju aku sendiri, aku tolong ar sekali seterika kan tudung2 mak aku untuk beliau pi mengajar minggu depan. So, mak aku tinggal pakai je ar nanti...Abis je seterika baju aku terus tengok tV. Macam2 cite aku tengok antaranya Ihsan, Konsert AF6 n Raja Lawak Astro. Tapi yang paling best cite Ihsan ar cite mengisahkan anak derhaka...Insaf aku sekejap....abis cite2 tu aku terus guring..


23 MaC 2008 (AHAD)

Hari ni aku bangun awal cikit lebih kurang kul 7 pagi....tolong2 ape yang patut....pastu aku sarapan pagi ngan mak aku pagi ni....sambil tengok tv. Tak banyak keje pun yang aku buat just rileks jer coz aku pun nak balik dah...sebelum balik mak aku sempat wat aku terharu....mak aku sanggup susah2 amikkan aku air kelapa muda. Aku x mintak pun.....terima kasih mak...I LOVE U so much...Kul 11.30 pagi aku naik bas dari besout n sampai poli lebih kurang kul 4 lebih...sampai2 aku kemas barang masuk lemari then aku tidur la sat untuk hilangkan kepenatan ni haa....Belah malam aku sambung wat blog tentang diri aku, then siapkan assignment yang mana patut...After that aku ngan group aku wat discussion cikit tentang tajuk ‘Islam dan Ilmu Pengetahuan’ untuk present time tamadun islam sok…siap sume tue aku pun terus tidor…..


24 MaC 2008 (ISNIN)

Ari ni aku bangun lewat ckit. Ckit jer….coz malam tadi tido lewat tapi still sempat masuk kelas tepat pada masanya. Hari ni suasana kelas translation dengan Puan Saabiah agak tegang n beremosi coz puan x puas hati n kecewa ngan kitorang. Markah kuiz n assignment kitorang memang teruk gler..aku pun malu bile tengok balik markah aku, malu bila disamakan ngan budak sekolah! Hancur hatiku mengenang dikau…herm, aku akui kesilapan aku n aku akan cuba n berusaha untuk berubah bagi menghasilkan sesuatu yang lebih baik dari sebelum ni.Hari ni kelas ngan Ustaz Mad Zan dibatalkan …..x tau nak gambar perasaan aku waktu diumumkan pembatalan kelas disebabkan letrik xde tadi. Presentation x leh wat….nak kata hapi pun tidak sedih pun tidak.tengah2..he..he..Bila kelas xde kitorang lepak kat kafe pentadbiran, sambil tengok2 buku n beli something untuk alas perut pagi ni.

Pasni pulak de kelas grooming ngan Cik Wahida. Tapi satu perkara yang aku tak suke bila time subjek ni….sebabnya tiap kali subjek ni mesti aku ngantok.aku pun x tau kenapa, hati tu nak dengo cik cakap kat depan nak bagi tumpuan tapi…tapi mata aku berat semacam jer, aku pun x tau nak wat lagu mana x nak bg ngantuk….jenuh aku dok pk…Abis kelas grooming, petangnya pulak de kelas internet….Ha…ni lagi satu time kelas ari ni ada je yang yang x kena. Nak wat presentation kat depan pun tergendala sebabnya internet lembab gler…komputer kat makmal tue dah nazak dah pun kena serang ngan beribu or berjuta……virus yang mungkin dikenali atau x kehadirannya…bile la nak clean sume virus tu agaknya..ish..ish…nak belajo pun susah. Belah malam aku ngan member siapkan asgmt translation yang terpaksa kitorang buat semula pas kena marah ngan puan pagi tadi, asgmt ni kena anta esok…pas siap aku just sambung wat blog ni then, terus tido….So…Selamat malam…


25 MaC 2008 (SELASA)

Assalamualaikum....erm ari ni aku bangun kul 6.20 pagi terus gi mandi. Lebih kurang kul 7.25 pagi aku terus bersiap-siap nak pi kelas note taking ngan Puan Norizam...Aktiviti kitorang kat dalam kelas ari ni, kitorang ditugaskan untuk menyediakan kertas kerja. Dalam satu kumpulan ada 10 orang campur kelas 4A n 4B...tugas ni consider sebagai kuiz ketiga untuk subjek ni n kena hantar sok pagi.... Abis kelas ni kitorang ada gape sejam untuk mengalas perut. aku makan kue teow ngan air nescafe ais jer. Pastu kitorang ada kelas usahawan kul 10.15 pagi.

Ha.....kelas usahawan ari ni puan dewi wat kelainan ckit. kitorang kena wat satu lakonan berkisarkan tajuk dalam bab 4 n 5. kitorang di dividekan kepada 3 kumpulan dengan tajuk 'nursery, butik n resort'. Enjoy n best ar.....Sebelum kelas berakhir aku ngan eila budak group aku wat perbincangan ckit pasal projek mini kitorang ngan puan dewi. Mintak pandangan puan n tanya samaada produk kitorng ni boleh di prosid or x...n pas bincang puan kata ok jer...alhamdulillah. balik dari kelas usahawan aku terus sambung wat blog....disebabkan kelas BI ngan Encik Fauzi dibatalkan so ada cadanganla nak tido petang ni...he...he.

Malam ni aku ade discussion ngan group aku untuk siapkan asgmt note taking….abis perbincangan lebih kurang kul 10.45 malam…balik bilik aku sambung wat blog ni ha….after that bila mata terasa mengantuk aku pun tido…..nite sume…

26 MaC 2008 (RABU)

Pagi ni aku bangun kul 6.15pagi untuk solat subuh jer….pastu aku sambung tido balik…he..he.ye ar kelaskan kul 10.15 pagi. Kul 9 baru bersiap2 nak pi kelas…..Kelas translation ngan Puan Saabiah ari ni aku dapat 8 perkataan baru yang bermula dengan abjad ‘M’. Pastu aku dapat belajar cara2 untuk translate iklan dengan betul….

Herm habis kelas translation kitorang terus masuk kelas usahawan. Aktiviti ari ni merangkumi bab 6 dan bab 7 berkaitan Rancangan Perniagaan. Kitorang main kotak beracun….dalam kotak tu ada maklumat dan isi yang terkandung dalam tajuk berkenaan…so sesiapa yang pegang kotak tersebut waktu muzik lgu amy mastura dengan lagu cinta dihentikan orang tersebut akan menerangkan kepada kawan2 yang lain apa maklumat yang dia dapat dalam kotak tu…..Best jgak bile puan buat camtu…xde la ngantok walau mataku sememangnya dah berat time tu….

Belah petang aku ada discussion ngan ajk ekspedisi ke Gua Tempurung. Kitorang ditugaskan untuk wat pamphlet berkenaan aktiviti yang akan dijalankan disana untuk rujukan Encik Azmi dan peserta2 yang lain..

Ha…Ha..malam ni de kelas ganti usahawan kul 8.00 malam. Kena wat presentation projek mini kitorang…..Alhamdullillah projek kitorang dapat komen baik jugak ar dari puan n kengkawan cuma kitorang kena tuka dari segi nama produk untuk lebih attract attention diorang yang nak jadi pelanggan kitorang nanti, barang untuk hasilkan produk pulak kena lebih spesifik......
Malam ni jugak aku ngan member aku eila tido agak lewat sebab nak siapkan senarai nama sume pelajar sem1,2,3,4, n 5 dan senarai agihan kumpulan sebanyak 14 kumpulan. Benda ni sume untuk Program Permantanpan Kendiri bersama ex-senior kitorang...... Seambil2 tu aku baca la nota grooming sebabnye esok ada kuiz....biasala selagi xde kuiz memang aku susah nak bukak nota tu...ha..ha..apa nak jadi la hang ni eida......


27 MaC 2008 (KHAMIS)

Morning........aku bangun lewat ari ni...tapi solat subuh dah aku tunaikan kul 6.30 pagi tadi... bangun pagi, terus mandi n bersiap2 pi jabatan untuk nak lekat bendalah yang kitorang wat malam tadi.. ...Alhamdulillah selesai dah satu keje. Abis anta aku pi surf internet kat cafe pentadbiran nak kemaskini blog ni....lebih kurang kul 10.30 pagi aku beli ar sarapan pagi untuk alas perut yang kosong ni...

Alamak grooming aku tak habis baca lagi....!!! erm doala agar soalan ari ni semudah yang disangka...hu..hu...malam ni de kelas ganti untuk document production pulak topup kuiz 2 n 3 mengenai itenerary n resume...aduish..aku lebih rela kelas pagi dar malam!! takpela demi ilmu aku akan cuba berkorban...berkorban apa saja, harta atau pun nyawa, itulah kasih mesra, sejati, dan mulia.....kih..kih..


28 MaC 2008 (JUMAAT)
Pagi ni aku bangun awal lebih kurang kul 6 sebab teringat ari ni turn aku untuk anta asgmt translation kat jabatan. Aku dah tercongok kat depan jabatan tu start kul 7.30 pagi tapi..........sedihnye...pintu mangga kat jabatan masih bermangga lagi. So, aku tunggu ar lebih kurang setengah jam sementara lecturer datang. Boring gler dah ar sorang2.......pas anta aku terus balik. Bukak jer pintu cemburu tengok member bilik aku dok tido gi.....aku malas nak sambung tido gi, terus jer basuh pinggan n kemas bilik....Huh...baru la tersusun sikit aku tengok bilik ni....

Siap kemas aku sambung wat blog ni...tambah apa yang patut.Kelas petang ni, start kul 3.15 petang sampai kul 5.15 ngan Puan Norizam...Ape erk aku blaja ari ni??Ha…ha aku ari ni kena wat 2 iklan n 1 memo. Herm yang memo tu sempat ar aku siapkan, yang sedihnya tue 2 iklan tue x dapat aku completekan…huk..huk.tawakal je la. Malam ni, aku siap2 berkemas untuk sok!! Nak join ekspedisi ke Gua Tempurung, eiei…x sabar rasenye tau. Abis siap berkemas aku pun wat asgmt usahawan ngan eila pasal kertas kerja produk mini kitorang. Ari ni aku tido kul 2.00 pagi, lewat jugak ar dok discuss wat mendalah ni…..


29 MaC 2008 (SABTU)

Ari ni aku terbangun lewat!!! Entah kenapa letih sesangat nasib baik ar si Eila kejutkan aku pagi ni kalau tak gamaknye aku tak ke Gua Tempurung la jawabnye….he.he. Kitorang bertolak dari poli kul 7.45 pagi, tapi sebelum tu kitorang sarapan pagi dulu minum teh n makan bihun goreng. Herm..bihunnye agak sedap ar cuma air tu manis sangat ar….sampai kat Gua Tempurung lebih kurang kul 10.33 pagi n kul 11.00 pagi baru kitorang masuk gua pas dengo penerangan daripada orang kat sane. First2 masuk Wwaaaa…….cantiknye!! terpegun kitorang tengok kat dalam tu…macam2 bentuk batu kitorang dapat tengok ada yang membentuk macam nasi lemak, monyet tengah bawak keta, perempuan pregnant, dinasour, mona lisa, kepala kambing n macam2 gi… sumenye terbentuk secara semula jadi….

Dalam gua ni kitorang panjat batu, menggelongsor atas batu, meniarap dalam air, masuk lubang tikus lastly panjat n turun tangga. Memang best ar…..sume lect. sporting2 belaka. Kat dalam tu sempat jugak aku ngan yang lain cuci mata tengok mamat yang sorang ni hensem jugak ar tapi nasib baik die de awek. He….he…lama oO kitorang kat dalam tu sampai x larat nak jalan mahupun berlari dengan kasut yang penuh ngan pasir…berat beb… kitorang kuar gua pun dah nak dekat kul 4 petang. Kuar2 siap mandi, solat, beli2 cenderahati ckit n terus balik. Disebabkan kitorang terlalu lapar al-maklumla pagi tadi jer makan bihun, so kitorang pun singgah la kat Teluk Intan kul 6.30 petang tadi sebab nak isi perut ni ha….pastu teee…..rus balik. Sampai depan pintu bilik tepat kul 9.35 malam. Disebabkan x tahan tengok baju kotor belambak ngan kasutnye penuh pasir n dah x rupe macam kasut…aku pun kuatkan semangat basuh malam tu jugak. Settle sume aku terus tido…..keletihan..kasihannya ai cucuku..ha..ha..


30 MaC 2008 (AHAD)

Ari ni aku bangun kul 6.00 pagi sebab nak solat subuh tapi pastu aku tido balik….he..he. Aku betul2 bangun kul 9.00 pagi…..x banyak benda pun aku buat ari ni..wat asgmt translation n usahawan. Tapi yang x bestnye ari ni kitorang dapat berita yang x best. Mak kepada Room mate aku baru je meninggal kul 1.00 tengahari tadi. Sedih aku tengok member aku tu ngangis, aku x dapat bayangkan benda yang sama jadi kat aku. Tapi setiap orang pasti akan mengalami benda yang sama kan……..Cuma cepat atau lambat jer…Belah malam aku sambung wat keje lagi siap sume aku terus tido….Selamat Malam sume…..


31 MaC 2008 (ISNIN)

Liatnye aku nak bangun pagi ni. Kalau la ari ni bukan ari isnin alangkah bahagianya. Padatnyela jadual ari ni….aduish!!! kul 8 pagi ni ade kelas translation,, ari ni puan ajar kitorang beberapa perkataan lagi dari huruf N dan O. Pastu kitorang sama2 semak translation untuk iklan yang dah kitorang siap translate.

Erm…habis kelas translation kitorang wat presentation untuk subjek tamadun islam ngan Ustaz Mad Zan. Kelas ari ni sekejap je…abis group kitorang present kat depan kitorang pun leh balik….Lebih kurang kul 12.15 tengahari kitorang de kelas grooming. Ari ni kitorang sambung bab 3…..mata ni tuhan jer ar yang tau betapa mengantuknye time subjek ni….tahan punya tahan x leh jugak..aku memang nak sangat dengo apa yang dia ajar sampai habis kelas tapi tuela…….sedihnya….

Sebelah petang pulak aku de kelas internet dan persembahan. Ari ni sepatutnya kitorang de kuiz tau tentang kenali daku…ikut kreativiti pelajar ar nak wat guna perisian apa pun….aleh2….pup.!!! letrik terpadam n bila nak pasang balik suis tertendang semula…mengeluh kitorang sebab tak dapat nak teruskan kerja yang terbehenti di tengah jalan tu ha….so nak tak nak kitorang kena jugak ar siapkan kat hostel…sok Cik Haryanti nak sebelum kul 4.15 petang mesti dah ada kat meja dia….

Malam ni aku ada 2 tugasan utama kena siapkan iaitu update blog tentang diri aku n yang kedua siapkan kuiz ‘kenali daku’ untuk dihantar pada 1 April 2008. Siap sume aku pun cam biasa ar tido…….ha…ha..

0 ulasan: